Ennen kattoristikoiden laittoa ikkuna- ja oviaukot avattiin sopivan kokoisiksi. Tämän jälkeen karaurat viimeisteltiin. Karalankussa oleva karariman tehtävä on pitää seinien linjat suorina aukkojen kohdilla. Karalankut puolestaan mahdollistavat ikkunoiden ja ovien kiinnityksen painuvaan hirsikehikkoon.
Ei se aina mene ihan putkeen!
Tilasimme nosturin hyvissä ajoin ennen viikonloppua, koska luulimme että kaikki on valmista ristikoiden nostoa varten. Pari päivää ennen h-hetkeä mieheni hoksasi että etukuistin palkki tulee autokatoksen palkin päälle. Ei muuta kuin vauhdilla pystyttämään autotallin runkoa, jotta molemmat palkit saadaan nostettua. Onneksi sekin saatiin tehtyä tiukasta aikataulusta huolimatta. Nosturin saapuessa paikalle viime viikon maanantaina kaikki olikin sitten valmista palkkien ja ristikoiden nostoa varten.
|
Palkki saatiin oikealle paikalleen nosturin voimin. |
|
Talon päädystä kun muutamia kattotuoleja on jo paikoillaan. |
|
|
|
Alussa kattotuolien laitto näytti hurjalta ja parempi olikin vain kääntää selkänsä ettei vaan kukaan tippuisi;). Olinkin enemmän henkisenä tukena, kunnes kaikki ristikot olivat paikoillaan. Toki toin reivauslautoja kun käsky kävi. Se olikin välillä haastavaa tälläiselle lyhyet vipuvarret omaavalle naiselle.
Nosturin tehtyä tehtävänsä alkoi armoton ristikoiden reivaaminen. Minäkin pääsin sirkkelihommiin, kun pätkin lautoja sopivan mittaisiksi. Kaikki näytti sujuvan oikein hyvin kunnes kuulin kiroilua yläpuoleltani. Mieheni huomasi että katto oli noin neljä senttimetriä väärässä kohdassa. Siinä sitten pähkäilyä ja pari valittua sanaa, kunnes tuli ahaa elämys! Ei muuta kuin katto valmiiksi ja nosturi muutaman päivän päästä takaisin tontille. Siirretään kattoa kokonaisuutena oikealle paikalleen. Jännitystä oli siis luvassa seuraavillekkin päiville. En tiedä onko noilla senttimetreillä käytännössä mitään merkitystä mutta parempi se on tehdä just eikä melkein jotta lopputulos on sitten paras mahdollinen.
|
|
Koko katon siirto operaatio suoritettiin rauhallisesti. Suunnitelmana oli siirtää kattoa vähitellen yhdestä päädystä alottaen. Mieheni toimitti spidermanin virkaa ja kiinnitti yhden liinan nosturiin. Seuraavaksi hän nyki kattoa oikeaan suuntaan nosturin sitä varovasti pidellessä. Toisella puolen kattoa veljeni väänsi sorkkaraudan avulla kattoa liikkeelle. Katto liikkui oikeaan suuntaan, mutta palasi osittain takaisin alkuperäiselle paikalleen. Mieheni yhdessä nosturikuskin kanssa teki ratkaisun, että kokeilisimme liikuttaa kattoa kahdella liinalla. Tämä näytti toimivan ja katto saatiin siirrettyä nosturin, sorkkaraudan ja parin miehen voimin juuri oikeaan kohtaan. Meikäläinen oli jälleen kerran henkinen tuki turvallisesti maan kamaralla. Loppu hyvin kaikki hyvin. Seuraavaksi onkin pientä puuhaa ennen kattohuopien laittoa, nimittäin lautaa tulee kattoon 4,5 kilometrin verran ja nauloja puolestaan saa naputella jo pelkkään kattopohjaan toistakymmentä tuhatta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti